Saturday 5 November 2011

Pemergian Yang Tidak Dijangka

Aku dilahirkan daripada sebuah keluarga yang sederhana. Ibuku sebelum nie adalah suri rumah sepenuh masa sehinggalah ayahku yang sakit nya makin teruk dan terpaksa membuat keje2 kampong. Ibuku telah mula berkeje di plaza tol bandar bahru kedah. Aku mempunyai 6 adik beradik dimana diatas ku adalah kakak2 ku dan aku jatuh no 4 la tp dalam keluarga ku aku lah lelaki sulong. Sebagai tanda kesian dan kasihkan ayah dan ibuku semua keje2 rumah aku siapkan kerna aku taw ayahku x terdaya nak berbuat demikian dan ibuku pula penat. 

Terkejar2 nak masak utk suami dan anak2 lagi. Kejadian ini berlaku sewaktu seminggu aku hendak memduduki peperiksaan upsr. Pada pagi jumaat 17/07/1997 jam 8 pagi ayah ku mengadu sesak nafas dalam keadaan cemas ibuku mengejutkan aku dari tido. Dalam keadaan mamai aku bangun ibu ku pon berkata kepada ku (abang..... mak dan abah dah nak pi nie jaga lah adik2 sebaik mungkin.jgn lupa makan nasi goreng dan air kopi mak buat untk anak2 mak sambil mengucup manja di pipku ) 

Ibu dan ayah ku pon beredar meninggal kan umah utk ke hospital. Seperti rutin harian aku akan memastikan rumah dan segala baju aku dan adik2 telah ku basuh dan jemur. Selepas semua selesai aku pon mengambil pinggan dan meletak kan nasi goreng utk dimakan sambil menonton tv. Tp aku rasa pagi jumaat nie lain dan aneh apa bila semua siaran tv menunjukkan siaran tanah perkuburan. 

Dalam aku termenung aku dikejukan dgn deruan enjin moto yang datang menuju ker rumah makngah ku. Berapa minit kemudian aku terdengar nama ku di panggil berulang kali bila pintu di buka aku lihat makngah dtg dgn muka cemas dan memberitahuku yang ibuku kemalangan sewaktu hendak mengekori kenderaan yang menumpang kan ayah ku ke hospital kerana ayah ku bertambah sesak nagas pabila hembusan angin moto menerpa nya. 

Ya allah apa dah jadi kata ku di dalam hati. Setengah jam kemudian ayah ku pulang bersama sepupunya ke rumah doktor membenarkan ayahku pulang selepas diberikan gas penafasan. Abang.... mak kemalangan cakap ayah pada ku, sambil menalifon semua kakak kakaku supaya balik ke kampong. 

Selepas selesai bercakap dgn kakak kakak aku,ayah dan adik2 pergi ke meja makan aku taw selalunya aku akan berikan ayahku ubat. Tiba tiba dammmmmmmmm.. Ayahku jatuh tersungkur ke bawah meja dalam keadaan panik aku menjerit sekuat hati memanggil makngah dan nenekku. Sambil aku berada di sisi ayahku aku x henti2 menangis , sehinggalah pihak hospital datang dan mengesahkan ayahku telah tiada. 

Bertambah hancur dan sedih aku x dapat nak dikata fikiran ku terus ingatkan ibuku. Semasa mengangkat jenazah ayah ke bilik seorang anggota polis datang ker rumah dan berjumpa dgn kakak sepupuku yang barfu sampai ke rumh makngahku. Lalu kakak sepupuku mengajak aku ker hospital dalam bisikan aku dengar mereka kata ibuku tenat dan skg di pindah kan ker hospital taiping. Dalam perjalanan ke sana aku tak tentu arah kami tiba di taiping waku solat jumaat jd terpaksa lpas solat baru ker hospital. Selepas solat aku bergegas ker hospital dalam perjalanan ker wad abg sepupu ku membisikan sesuatu pada kakak sedaraku lalu memeluk ku dan berkata bersabar. 

Aku x mengerti apa2 tika itu. Pabila sampai di dalam wad di sebuah katil aku nampak ada sekujur tubuh terbaring kaku dan diselimuti. Pabila kain dibuka ya allah ibu............... ibuku pon pergi meninggalkan aku dan adik2 ku aku terus jatuh ke lantai dan meraung semahunya. Sedih memikirkan masa depan aku adik2 yang akan gelap. Kakak ke tiga ku datang utk proses pengeluaran jenazah ibu..dalam van jenazah aku hanya mampu berdiam menahan sedih dihati. 

Ya allah terlalu kejap dikau berikan kan kasih sayang ayah dan ibu kepada ku. Pabila sampai dirumah yang dipenuhi org2 kampong saudara mara dengan tangis hiba bertambah hancur lah hati aku ini. Keesokan pagi harinya sebelum dikapan kan aku memandikan ayah dan ibuku buat kali terakhir. Aku lihat muka ayah dan ibuku tersenyum dan bercahaya sekali setelah dimandi.kapan dan disembahyangkan jenazah ayah dan ibuku di bawak ke tanah perkuburan

Setelah selesai aku pulang ke rumah bersama keluarga ku...

No comments:

Post a Comment